تابلو مونالیزا اثر داوینچی

تابلو مونالیزا اثر داوینچی

لئوناردو داوینچــــی

نقاش _ پیکرساز – معمار _ مهندس _ دانشمند _ نویسنده و موسیقی دان ایتالیایی

لئونااردو داوینچـــی که بود ؟

دستاوردها او نه فقط در مکتب فلورانس و شکوفایی مکتب میلان بسیار اهمیت داشت ، بلکه پایه های سنت طبیعت گرایی اروپایی را مستحکم تر کرد .

او در دیوارنگاره ی شام آخر ، تمام دستاوردهایش را در ترکیب بندی پر معنا و تجسم نیات درونی شخصیتها به کار بست ، ولی به سبب اجرای غیر مرسوم با فرسک خشک و نیز به علت آسیب های دیگر این دیوارنگاره تا حد زیادی مخدوش شده است .

در تابلو ” مونالیزا ” ، شکل ها به رغم صراحت و وضوح با لطافت بسیار در هم آمیخته اند .

او در این تابلو اسلوب محوکاری را استادانه تر از تابلو های قبلی به کار برد و رساله ای در باب نقاشی نوشت.

مارکو روسکی درباره او میگوید : در حالی که تصورات زیادی در مورد لئوناردو وجود دارد ، دیدگاه او از جهان اساساً منطقی است و نه اسرار آمیز ، و همچنین روشهای تجربی مورد استفاده اش برای زمان خودش غیرعادی بوده است .

رمز و راز نهفته در آثار داوینچی باعث شده تا دن براون نویسنده معاصر آمریکایی ، کتابی با نام راز داوینچی را در سال 2۰۰۳ منتشر کند .

 

” تابلــــــو مونالیــــــزا اثر داوینچــــــی “

مونالیزا یا لبخند ژوکوند قطعا مشهورترین نقاشی ای است که همه مان میشناسیم ، این نقاشی رنگ روغن است که بر روی بومی به جنس چوب سپیدار کشیده شده است ، در این تابلو بانویی به تصویر کشیده شده که لبخندی رمزآلود بر لب دارد و در واقع اسرار آمیز بودن این لبخند از دلایل مهم شهرت مونالیزا است .

داوینچی برای کشیدن تابلوی مونالیزا از سال ۱۵۰۳ آغاز به کار کرد و اتمام آن چند سال به طول انجامید .

شهرت داوینچی به خاطر اثر ماندگار وی در تاریخ مونالیزا بوده است .

در این تابلو بر خالف آثار دیگر آن دوران ، از هیچ زیورآالتی و یا لباس فاخری استفاده نشده است ، لباس ساده می باشد و تنها نقش و نگارهای ریزی روی یقه دارد تا تمام توجه مخاطب به صورت جلب شود .

او نقاشی های زیادی از جمله نقاشی یحیی تعمید دهنده ، نقاشی بانویی با قاقم ، نقاشی بانوی صخره ها و … و کشیده است اما بیشتر دلیل شهرت جهانی داوینچی به خاطر نقاشی های شام آخر و مونالیزا است .

شاید در سده رومانتیک پرور نوزدهم ، بیش از حد درباره این ” خنده ” ی مرموز بحث شد ، ولی کسی به عالاقه سراپا علمی لئوناردو به ماهیت نور و سایه اشاره ای نکرد .

از طرف دیگر ، به احتمال زیاد خود لئوناردو نیز از تاثیر شگفت انگیزی که در این تابلو بر تماشاگر می گذارد ، لذتها برده است ؛

این اثر یکی از تابلو های محبوبش بود و هیچگاه نمیتوانست آن را از خودش جدا کند . طراحی بی نظیری که در زیر سایه گریزان حاضر است ، از لحاظ نمایاندن سر و دستها که استثنائاً فوق العاده زیبا هستند یک پیروزی بزرگ به شمار می رود . این احتمال نیز وجود دارد که نیت هنرمند ، سر در گم کردن بیننده یا شیفتن وی و مجاز ساختنش به تفسیر آزادانه این شخصیت نهفته بوده باشد .

تابلوی مونالیزا احتمالاً پر آوازه ترین شبیه سازی از چهره فردی در جهان است . از سده نوزدهم یا حتی پیش از آن به بعد ، این چهره رمز آمیز ، بخشی از فرهنگ عامه غربی شده است .لاژوکوندا (ژوکوند) همسر زانوبی دل ژوکوندو ی بانکدار ، که پس از بازگشت لئوناردو از میلان به فلورانس نقاشی شده ، به حال نشسته در میان دو پایه یک ایوان سر پوشیده شبیه سازی شده است .

این زن با نمای نیم قد و دستهای روی هم نهاده و چشمان خیره شده به تماشاگر ، نشان داده شده است . ابهام و راز این ” خنده ” ی پر آوازه ، واقعا نتیجه شیفتگی لئوناردو به سایه روشن جو و مهارتش در نمایاندن آن است .

” داوینچی مفهوم کامل فضا و سایه روشن را در هنر نقاشی به اوج رساند “

تصویر تابلــو” مونالیــــــزا ” اثری از لئوناردو داوینچـــــــی

Mona Lisa __ Leonardo da Vinci

 

نسخه کنونی تابلوی نقاشی مونالیزا دارای ابعاد ۷۷×۵۳ سانتیمتر است .

نسخه ای که او تهیه کرده بود از نسخه فعلی ، بزرگتر بود چرا که در گذر زمان دو ستون از طرفین چپ و راست این تابلو بریده شده است .

به همین دلیل به هیچ وجه مشخص نیست که مونالیزا در این تابلو نشسته است !

همچنین باید اشاره کرد که بسیاری از قسمت های این تابلو به مرور زمان خراب یا دوباره نقاشی شده است ، اما با این وجود شخصیت اصلی نقاشی همچنان محفوظ مانده است .

در 2۱ اوت ۱۹۱۱ تابلوی مونالیزا توسط یک دزد ایتالیایی دزدیده شد و به ایتالیا برده می شود و پس از گذشت دو سال این تابلو در زادگاه خود یعنی فلورانس دیده می شود و پس از انجام برخی فعالیت های اداری و قانونی تابلو دوباره به موزه لوور بازگردانده می شود .

در سال ۱۹۵۶ شخصی اقدام به پاشیدن اسید به قسمت پایینی تابلو نمود که مرمت آن سال ها به طول انجامید . در دهه های ۶۰ و ۷۰ میالدی شهرهای نیویورک، توکیو و مسکو میزبان این تابلو بوده اند .

 

فهرست منابع

ویدیوهای پیشنهادی
article
مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
error: حق نشر محتوا محفوظ است