اسماعیل گلگی (گلجی)

اسماعیل گلگی (گلجی )

متولد 25 اکتبر 1926 در پاکستان، قبل از ادامه تحصیل در رشته مهندسی در دانشگاه کلمبیا و دانشگاه هاروارد، در دانشگاه علیگر هند در رشته مهندسی عمران تحصیل کرد.

زمانی که در ایالات متحده بود، نقاشی را شروع کرد و سبک ترکیبی خود را توسعه داد.

اسماعیل گلگی نقاش و مجسمه‌ساز معاصر پاکستانی بود که به خاطر پرتره‌های بازنمایی و انتزاع‌های خوشنویسی‌اش شهرت داشت.

پرتره‌های این هنرمند از اسب‌ها و مردم کیفیت عکاسی دارند و اغلب بر لحن و قلم‌های تکراری تکیه می‌کند،

در حالی که آثار انتزاعی او بداهه‌پردازی‌های رنگارنگی بر اساس اکسپرسیونیسم انتزاعی و خوشنویسی اسلامی هستند.

او بیشتر به خاطر آثار انتزاعی خود که از خوشنویسی اسلامی الهام گرفته شده بود  و تحت تأثیر جنبش « نقاشی اکشن یا اکسپرسیونیست انتزاعی » بود ، در سراسر جهان شناخته شد.

سایز بوم های او بر اساس سنت دیگر نقاشان اکسپرسیونیسم انتزاعی ، اغلب بسیار بزرگ بودند . گاهی در نقاشی های رنگ روغن خود از موادی مانند شیشه آینه و ورق طلا یا نقره استفاده می کرد

گلگی اغلب در مورد هم افزایی بین دین و هنر صحبت می کرد . او مسحور خوشنویسی اسلامی بود .

همچنین به گفته خودش پیشینه او در ریاضیات و مهندسی به خوبی با هنرش مطابقت دارد او در مصاحبه ای گفت :

کار من بیرونی کردن سفر درونی من است . از طریق ان با نبض زندگی ارتباط برقرار می کنم . شکل و حرکت خوشنویسی که پدیدار می شود از پیش طراحی شده یا مغزی نیست بلکه شهودی است و چیزی را در اعماق من بیان می کند . مهم این است هیچ فکری درباره واکنش مردم ، به کار من وارد نشود زیرا ان ها موضوع و حقیقت را از بین می برند .

چیزی که در آثار گلگی توجه من را به خود جلب می کند ، حس جریان و پویایی در آثار اوست که به واسطه ترکیب بندی و ضرب قلم های مناسب شکل گرفته است .

تکنیک های نقاشی را در آثار گلگی به شکل درست و زیبا میتوانیم، ببینیم . مثل انتخاب هوشمندانه رنگ ها که موجب هارمونی رنگی در کار هایش شده است .

نکته قابل توجه دیگر تضاد رنگ گذاری است ، که رنگ در بخش هایی از  نقاشی به شکل جرمی و در بخش های دیگر مثل بک گراند، رقیق گذاشته شده است. که نشان دهنده تسلط نقاش بر روی نقاشی و متریال رنگ روغن است .

همچنین استفاده از دیگر متریال ها مثل ورق طلا و… اثار او را خلاقانه تر جلوه می دهد .

به طور کلی در دیدن اولیه به اثار او ، متوجه غلبه نقاشی و تکنیک ها بر خط می شویم ، که می توانیم نقاشی های انتزاعی او را در آثار نقاشی _خط دسته بندی کنیم .

امروزه آثار گلگی در مجموعه موزه هنر متروپولیتن در نیویورک و همچنین مسجد فیصل در اسلام آباد قرار دارد. متأسفانه او و همسرش در 16 دسامبر 2007 در کراچی پاکستان به شکل مشکوکی به قتل رسیدند.

ویدیوهای پیشنهادی
article
مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
error: حق نشر محتوا محفوظ است