بررسی انیمیشن دلیر

بررسی انیمیشن دلیر

بررسی انیمیشن دلیر

خلاصه داستان

از زمان های قدیم ، داستانهای نبردهای حماسی و افسانه های عرفانی از طریق نسلی در ارتفاعات ناهموار و اسرارآمیز اسکاتلند به نسل ها ی بعد منتقل شده است. وقتی مریدا شجاع با سنت مقابله می کند و سرنوشت خود را تغییر می دهد داستان جدیدی به وقوع می پیوندد.

شجاع داستان مریدا با موهای قرمز ، شاهزاده پادشاهی اسکاتلندی است که به DunBroch معروف است. او به همراه پدرش پادشاه فرگوس ، مادرش ملکه الینور و سه برادر کوچکتر سه قلو به همراه خدمتکاران و نگهبانان در قلعه زندگی می کند.

او دختری پر جنب و جوش و به قولی به دور از رفتار های خانمانه و پر ظرافت است. و آموزش رفتار های دخترانه ی مادرش را دوست ندارد و هر از چند گاهی او یک روز با اسب خود آنگوس در حومه شهر سوارکاری و با کمان خود تمرین می کند .

یک روز عصر نامه هایی به قلعه می رسد که سه طایفه دیگر می آیند تا پسران خود را به عنوان خواستگار مریدا معرفی کنند. مریدا نمی خواهد هیچ ارتباطی با این موضوع داشته باشد ، اما وقتی می فهمد رقبا باید در یک رقابت برنده شوند او تیراندازی با کمان را انتخاب می کند و در روز بازی با جسارت اعلام می کند که خود نیز در رقابت شرکت میکند و با زدن سه تیر به هدف بر تمام رقبا پیروز میشود .

مادرش نیز مانند دیگر طایفه ها از این سنت شکنی عصبانی است. مریدا با عصبانیت ، ملیله ای را که مادرش ساخته بود پاره می کند و الینور کمان ارزشمند مریدا را در آتش می اندازد و باعث می شود مریدا به جنگل فرار کند.

مریدا در حیرت در حومه شهر با موجوداتی اسرارآمیز روبرو می شود که او را به کلبه ای کوچک راهنمایی می کنند. در آن کلبه پیرزنی زندگی میکند . مریدا به سرعت متوجه می شود که در سراسر خانه جادویی وجود دارد و متوجه می شود که پیرزن در واقع یک جادوگر است. او موافقت می کند که تمام کنده کاری ها را بخرد ، اما فقط اگر جادوگر طلسم ایجاد تغییر در مادرش را بسازد تا مجبور نباشد ازدواج کند. طلسم به شکل یک کیک کوچک ساخته میشود و مریدا آن را نزد مادرش می برد.

این کیک ناگهان الینور را به یک خرس سیاه تبدیل می کند. مریدا که میفهمد جادوگر به او طلسم اشتباهی داده است در ادامه تلاش می کند تا مادر را نجات دهد و در طول فیلم شاهد همکاری و همراهی این مادر و دختر در تلاش برای حل مشکلات و موانع هستیم که در پایان منجر به صلح میان مریدا و مادرش ملکه الینور می شود .

*******

 

Directors & Writers

Mark Andrews
(screenplay by)
Brenda Chapman
(story by)
Steve Purcell
(screenplay by)

Stars

Kelly Macdonald (voice)
Billy Connolly (voice)
Emma Thompson (voice)

جوایز :

OSCAR 2013

بهترین فیلم انیمیشن

BAFTA Awards (2013)

بهترین فیلم انیمیشن

Alliance of Women Film Journalists (2013)

بهترین فیلم انیمیشن در حوزه زنان

American Cinema Editors, USA (2013)

جایزه بهترین ادیت انیمیشن بلند

جشنواره منتقدان فیلم Broadcast 2013

نامزد بهترین فیلم انیمیشن ، بهترین موسیقی

Behind the Voice Actors Awards (2013)

بهترین اجرای آواز زن در انیمیشن بلند

انجمن مرکزی منتقدان فیلم اوهایو (2013)

نامزد بهترین فیلم انیمیشن

انجمن منتقدان فیلم شیکاگو (2012)

نامزد بهترین فیلم انیمیشن

(2013) C.A.S

( انجمن صوتی سینمای ایالت متحده آمریکا)

دستاورد های برجسته در میکس صدا برای تصاویر متحرک

انجمن منتقدان فیلم گرجستان (2013)

بهترین فیلم انیمیشن

توصیه شده توسط انجمن بررسی فیلم و رسانه آلمان (2012)

Golden Globes, USA (2013)

بهترین فیلم انیمیشن بلند

Golden Schmoes Awards (2012)

نامزد بهترین انیمیشن سال

Grammy Awards (2013)

نامزد بهترین آهنگ نوشته شده برای رسانه های تصویری

انجمن بین المللی منتقدان موسیقی فیلم  (IFMCA) (2013)

نامزد جایزه  بهترین موسیقی متن برای فیلم انیمیشن

International Online Cinema

Awards (INOCA) (2013)

نامزد بهترین انیمیشن بلند

جشنواره منتقدان فیلم آیووا (2013)

برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن بلند

Italian Online Movie Awards (IOMA) (2013)

نامزد جایزه بهترین فیلم انیمیشن بلند

نامزد جایزه انیمیشن منتخب کودکان آمریکا (2013)

Motion Picture Sound

Editors, USA (2013)

نامزد جایزه بهترین تدوین صدا – جلوه های صوتی ، Foley ، دیالوگ و ADR در یک فیلم بلند انیمیشن

انجمن منتقدان فیلم نیویورک (2012)

نامزد جایزه بهترین فیلم انیمیشن بلند

انجمن منتقدان فیلم کالیفرنیای شمالی (2013)

نامزد جایزه بهترین فیلم انیمیشن بلند

انجمن بین المللی فیلم روسیه (2013)

نامزد جایره بهترین فیلم انیمیشن سال

Village Voice Film Poll

(2012)

بهترین فیلم انیمیشن بلند

 

شخصیت پردازی

شجاع بسیاری از شخصیت های جدید را به مخاطبان معرفی می کند . از شاهزاده خانم نوجوان مو قرمز مریدا تا خرس قاتل مورودو. هنگامی که مادر مریدا ، ملکه باوقار و زیبا ، به خرس تبدیل می شود ، مادر و دختر باید با هم کار کنند تا راهی برای معکوس کردن طلسم بیابند ، در حالی که سعی می کنند اربابان دشمنی را آرام کنند و از مشهورترین شکارچی خرس قلمرو اسکاتلند یعنی پادشاه فرگوس اجتناب کنند.

 

  • شاه فرگوس

پادشاه فرگوس یک جنگجو قهرمان با شنل خرس باشکوه ، شمشیر پهن و ساق پای چوبیست . انتقام او از جانوری که پای او را گرفته ، فرگوس را به یک شکارچی خرس وحشی و مصمم تبدیل می کند و قصر را از سلاح های گوناگون پر کرده است . فرگوس ، محافظ پادشاهی و خانواده اش ، دلی دارد به اندازه پسرهای سه قلویش  شیطنت آمیز و عشق بی حد و حصر به همسرش ، ملکه الینور. اما غرور او برای مریدا دختر اولش بی نظیر است و او مهارت و اشتیاق فراوان خود را برای شمشیرزنی و تیر اندازی به او هدیه داده است.

  • سه قلوها

سه قلوهای همسان هریس ، هوبرت و همیش دوست داشتنی هستند ، موهای قرمز رنگ دارند و همیشه آماده اند تا کمی شیطنت را برانگیزند ، به ویژه اگر شیرینی ها  در خطر بانشد. آنها می توانند با لبخندهای مکارانه ، نگاه های ظریف و خنده های وحشیانه خود ارتباط برقرار کنند. این سه قلوی دردسرساز علاقه خاصی به گذر از گذرگاه های مخفی قلعه ، بالا رفتن از دیوارها و بازی و سر به سر گذاشتن با مردم  ، به ویژه پدرشان ، پادشاه فرگوس دارند. آنها با خواهر بزرگ خود ، مریدا ، پیوند فوق العاده ای دارند . مریدا از معدود افرادی است که می تواند آنها را از هم تشخیص دهد.

  • آنگوس

آنگوس سیاه و تاریک با پوزه و پاهای سفید ، اسب  قدرتمند مریدا و مورد اعتمادترین محرم و دوست اوست. آنگوس رفیق همدست مریدا در فرار از زندگی در قلعه و تاختن به سمت جنگل عمیق و ارتفاعات است.  آنگوس می تواند گاه گنگ ، سرسخت و کم هوش باشد ، اما در نهایت یک دوست فداکار و وفادار برای مریداست .

  • ساحره

در اعماق جنگل در کلبه ای سیاه و سفید درهم پیچیده که محل کار و مغازه خرت و پرت فروشی او نیز هست زندگی میکند . این ساحره ی ظاهراً بی ضرر ، غیر عادی و بسیار پیر و شکسته و متخصص در تکان دادن جواهرات خرس چوبی ، مجسمه ها و چیز های عجیب و بدرد نخور است. اما گوشه نشینی مرموز او فراتر از آن چیزی است که به چشم می آید. وقتی مریدا با کنجکاوی درمی یابد که او یک جادوگر و ساحره است خواهان راه حل جادویی برای مشکلات خود می شود . جادوگر با بی حوصلگی تسلیم می شود و طلسمی تصادفی را با یک معمای مبهم درمی آورد ، که سرنوشت مریدا را در تعادل نگه می دارد.

لرد ها

سه رئیس ایالت های پادشاهی – دینگوال ، مکینتاش و مک گافین – رهبران غیرقابل کنترل و غیرتمند طایفه های مختلف تحت حکومت فرگوس هستند. اگرچه گروههای متخاصم زمانی در جنگ بودند ، اما آنها زیر شمشیر پادشاه فرگوس متحد شده و توسط دیپلماسی و ذکاوت سیاسی ملکه الینور کنار هم نگه داشته شده اند . این قبیله ها برای شرکت در بازیهای هایلند در قصر دانبروچ احضار می شوند ، اما هنگامی که مریدا از سنت مقدس سرپیچی می کند ، لردها خیلی زود خشمگین می شوند. این طایفه به تاریخ نزاع شدید خود باز می گردند ، که صلح شکننده کل پادشاهی را تهدید می کند.

  • ملکه الینور

ملکه الینور با دیدی از لطف ، خرد و شخصیت قدرتمند ، به شدت به رفاه خانواده و پادشاهی خود اهمیت میدهد. الینور تلاش می کند تا دانش و شیوه سلطنتی را به مریدا القا کند و انتظار دارد که به استانداردهای الینور تعهد کامل داشته باشد. اما چشم انداز او از آینده دخترش با روح سرکش مریدا و تمایل او برای ایجاد مسیر خود در تضاد است ، که در نهایت باعث می شود که الینور با عواقب فاجعه آمیزی روبرو شود.

صحبت های کارگردان : ملکه الینور یک مادر است او برای پادشاه تنها یک همسر ساکت گوشه نشین و آرام نیست که کنار همسرش نشسته است. او دیپلمات است او کسی است که اصولاً حرف آخر را میزند.

تیا کارتر کارگردان هنری : ما روی این طرح های کوچکی از ورق طلا نقاشی کردیم که حس بسیار زیبایی را برای النور ایجاد می کرد.

برندا چاپمن کارگردان: لباسهایش جمع و جور و سنگین است . موهایش نیز به عقب جمع شده اند. او پرجنب وجوش و پرحرکت نیست و سنگین و باوقار حرکت می کند دقیقا برعکس مریدا .

  • ملکه با ظاهر خرس

در ابتدا ، ملکه الینور مصمم است اجازه ندهد که شکل جدید او مانع از روال عادی و رفتارهای معمول او شود. اما او به زودی متوجه می شود که زنده ماندن در طبیعت قوانین متفاوتی را با خود به همراه دارد و می پذیرد که به راهنمایی و همراهی دخترش نیاز دارد .

  • مریدا

مریدا پرشور و آتشین ، یک نوجوان سرسخت با تربیت سلطنتی است که برای کنترل سرنوشت خود تلاش می کند.او در خارج از قصر مهارت های تیراندازی خود را تقویت میکند و با اسب وفادار خود ، آنگوس ، در حومه باشکوه ارتفاعات می دود. مریدا با روحیه ای پر جنب و جوش مانند موهای رام نشده اش اما قلبی لطیف نیز دارد ، به ویژه هنگامی که صحبت از برادران سه قلو وی است.

صحبت کارگردان برندا چاپمن درباره مریدا :

رابطه مریدا با مادرش از رابطه دخترم اِما با من الهام گرفته است. ما باهم توافق نظر نداریم و معمولا در بحث و جدالیم اما او این طبیعت فوق العاده پرشور را دارد که برای من مثل مریدا است. من واقعاً می خواستم که مریدا منحصر به فرد طراحی شود. من می خواستم او محکم باشد من می خواستم او ورزشکار شود من می خواستم او مانند یک ژیمناست با پاهای قوی بزرگ باشد.

استیو پیلچر طراح تولید : هر هنرمند آن را به شیوه خود برای نقاشی های سرباز تفسیر می کند ، تمام نقاشی ها در داخل نقاشی انجام می شود ، اما روح شخصیت همیشه به نوعی باقی می ماند.

سرپرست تیم شبیه سازی : وقتی کار را شروع کردیم شبیه ساز اصلی خود را داشتیم ولی این قابلیت شبیه سازی موهایی با آن حجم از فر را نداشت .

صحبت کارگردان برندا چاپمن : این یک چالش بزرگ برای خدمه بود و خوشحالم که آنها سخت تلاش کردند و واقعاً تمام ترفندها را برای رسیدن به نتیجه دلخواه امتحان کردند.

تهیه کننده کاترین سریفین : بدون آن موها و بدون فناوری و ابزارهای جدیدی که ما را قادر به ساختن این موها کرد ، شخصیت بسیار متفاوتی از مریدا به وجود می آمد و حتی رابطه اش با مادرش نیز تحت تاثیر قرار می گرفت .

برندا چاپمن : من میخواستم لباس مریدا جوری طراحی شود که بتواند سوارکاری کند و وقت هایی که عصبانی میشود بتواند راحت حرکت کند و تکان بخورد . همونطور که می دانید او یک سوار کار است و باید کاری که میخواهد را بتواند انجام دهد.

کارگردان استیو پارکل : ما کلاس تیراندازی با کمان را گذراندیم و واقعاً روشنگر بود. اینگونه شما میفهمید که چگونه دراین مورد می توانید خوب عمل کنید .

صحبت های صداپیشه ی مریدا :

صدای او خیلی دور از صدای من نیست من فقط یک بعد نوجوانانه را تقویت کردم . باید وانمود می کردم که مادرم در اتاق است . تصور کنید فضای غیر قابل رشد و تغییری بینتون به وجود آمده  به گونه ای که می دانید هیچ چیز نمی تواند مانند پدر و مادر شما شما را خسته کند.

مقایسه مریدا با دیگر شاهزاده های دیزنی

کودکان بسیاری فیلم های پرنسس های دیزنی را مشاهده می کنند که کلیشه های خاصی را در ذهن نوجوانان به وجود می آورد .  برای اینکه این فیلم های خاص پربار باشند ، باید اخلاق خوبی را به کودکان آموزش دهند تا از آن درس بگیرند. متأسفانه ، تقریباً همه فیلم های شاهزاده خانم های دیزنی تا همین اواخر از مولفه های اخلاقی مثمر ثمری برخوردار نبوده اند.

فیلمی که در آن یک قهرمان زن قوی وجود دارد مانند یک خانم که می تواند برای خودش فکر کند و تصمیم بگیرد و همچنین باید بتواند خود را از درگیری های فیلم حداقل در بیشتر موارد نجات دهد. درس مهم دیگر برای کودکان ، به ویژه دختران جوان ، این است که آنها برای خوشبختی نیازی به علاقه عاشقانه ندارند. به عبارت دیگر ، خوشبختی واقعی از درون ناشی می شود ، نه از یک شاهزاده ی سوار بر اسب سفید .

از جنبه روانشناختی این که چرا این فیلم به طرز عجیبی شگفت انگیز است این است که نحوه نگاه مردم به پرنسس ها را تغییر می دهد. مریدا کماندار ماهری است ، او آشکارا علیه اقتدار مادرش قیام می کند و برای حل اکثر موانعی که با آن روبرو می شود به کمک نیاز ندارد. قبل از انتشار Brave ، تصور من از شاهزاده خانم دیزنی با مریدا بسیار متفاوت بود. شاهزاده خانم هایی که می شناختم زنانی زیبا و ضعیف بودند که به طور طبیعی خواننده های ماهری بودند و قرار بود با شاهزاده ای ملاقات کنند که آنها را نجات دهد یا حداقل در شرایط سخت به آنها کمک کند.

فیلم های شاهزاده خانم های دیزنی بیش از حد بر عاشقانه سازی شخصیت اصلی زن تمرکز می کنند. به همین دلیل ، شجاع برای من شوکه کننده بود. مریدا از ابتدای فیلم تا انتها نمی خواست با ازدواج ارتباطی داشته باشد.

احترام به بدن  و رفتار اجتماعی در کودکان ، بیان می کند که در کنار اهداف زندگی ، شاهزاده خانم های دیزنی برای تصورات دختران جوان خطرناک اند .

پرنسس های دیزنی همیشه بطور اغراق آمیزی لاغر هستند و در کنار داشتن موهای عالی و چشمانی درخشان ، بر دیدگاه دختران بر بدن و ظاهر خود تأثیر می گذارد . علیرغم این واقعیت که مریدا لاغر است اما موهای او با سایر پرنسس ها تفاوت زیادی دارد.

او موهایی پف دار و فرفری به رنگ قرمز دارد . او همچنین بدون لطافت به اصطلاح خانمانه راه می رود و خنده ای بی حد و حصر دارد ، که همه اینها ویژگی های واقع گرایانه تری هستند و در واقع با کسانی از ما که شبیه شاهزاده خانم های با بدن های بی نقص و اغراق آمیز  نیستیم ، قابل ارتباط است.

در نتیجه :

“دلیر” کلیشه ها را در هم میشکند .  این فیلم در به تصویر کشیدن قهرمان زن پیشرو است و یک شخصیت زن قوی را به نمایش میگذارد که دختران و پسران کوچک میتوانند آن را تماشا کنند و از آن درس بگیرند . مریدا از این نظر قابل تحسین است که اشتباه میکند ، نقص هایی دارد و بسیار سرسخت . او با سایر پرنسس های دیزنی تفاوت دارد زیرا هرگز از چالش های پیش رو نمی گریزد و برای نجات خود هیچ مردی را جست و جو نمیکند . مریدا نشان داد که یک فیلم شاهزاده خانم میتواند بدون عاشق شدن قهرمان داستان نیز زیبا و جذاب باشد . مریدا ارزش واقعی را در احساس ارزشمند بودن خود جست و جو میکند .

 

 

فضا و بکگراند

داستانهای اسکاتلند

فضای فیلم در اسکاتلند سرزمینی سرسبز و وحشی و منبع الهام بخش طراحی دنیای انیمیشن دلیر بود. مارک اندروز ، کارگردان به یاد می آورد: “ما به بلندترین قسمت اسکاتلند و پایین ترین قسمت اسکاتلند رفتیم – و همه چیز داستان خود را داشت.

 

قلعه DunBroch

قلعه DunBroch عمداً طوری طراحی شده است که تقریباً قسمتی از منطقه ای باشد که در آن قرار دارد. استیو پیلچر ، طراح تولید می گوید: “ما نمی خواستیم قلعه ، یک قلعه جدیدی باشد.” “به هیچ وجه! ما می خواستیم چند صد سال قبل از شروع فیلم آنجا باشد.”

ارتفاعات

استیو پیلچر ، طراح تولید می گوید که آب و هوای متغیر در سراسر ارتفاعات یکی از مهمترین عناصری است که باید برای انتقال حس مکان مناسب ثبت شود. “مه ، سنگ ، ناهمواری ، آسمانی که مدام در حال تغییر با باران ، برف ، توده های بزرگ نور خورشید در حال حرکت بر روی مناظر وسیع است .  این چیزی است که باید به آن توجه کنید .”

سفرهای تحقیقاتی

تیم خلاق Brave سفرهای متعددی به اسکاتلند انجام دادند‌. و مصمم بودند که همه چیز را با تمام جزئیات ثبت کنند . آنها با نوت بوک های پر از نقاشی و خاطرات و دوربین های پر از عکس – از همه چیز از چشم اندازهای باشکوه گرفته تا مطالعات دقیق گلسنگ ها و خزه ها بازگشتند.

سنگ های ایستاده

سرنوشت مریدا زمانی تغییر می کند که موجودات اسرارآمیز او را به سمت حلقه ای مرموز از سنگ های باستانی سوق می دهند.

کلبه جادوگر

هنگامی که مریدا برای اولین بار وارد کلبه مرموز می شود ، پیرزن درون کلبه ادعا می کند که فقط یک نجار ساده است اما با این حال ، طولی نمی کشد تا دریابیم که او بیشتر از آن چیزیست که میگوید .

تفاوت های دلیر با انیمیشن های قبلی پیکسار :

1 . در بریتانیا اتفاق می افتد

از بین همه فیلم های خلاقانه پیکسار که قبل از Brave ساخته شده اند ، بیشتر آنها در ایالات متحده ساخته شده اند. فقط یک فیلم دیگر قبل از دلیر یعنی راتاتوی در پاریس رخ میدهد .

2 . در 12 فیلم اول پیکسار هیچ قهرمان اصلی زن وجود نداشت.

شجاع به آن پایان داد. این فیلم نه تنها مریدا را در جلو و مرکز قرار می دهد ، بلکه در مورد رابطه با یک شخصیت مرد نیست ، بلکه با مادرش است. حتی بر فیلم های آینده دیزنی مانند Frozen تأثیر گذاشت.

3 . فرهنگ اسکاتی

دلیر نه تنها در مکان متمایز و زیبای اسکاتلند ساخته شده است ، بلکه بخشی از فرهنگ این کشور مانند تارتانهای قبیله ای و بازیهای Highland را نیز شامل می شود. و نه تنها این ، فرض معنوی فیلم نیز بر اساس فولکلور اسکاتلندی است. اگرچه راتاتویی در فرانسه مستقر بود و تصاویر زیبایی از پاریس ارائه میدهد اما آن فیلم از فرهنگ فرانسه به همان شیوه ای استفاده نمی کند که Brave از فرهنگ اسکاتلندی استفاده می کند.

4 . بدون صدابازیگران آمریکایی

اگرچه راتاتویی درباره موش صحرایی است که آشپزی می آموزد و شجاع درباره رابطه شاهزاده خانم با مادرش است ، اما راتاتوی از بسیاری جهات شبیه به فیلم 2012 است. با این حال ، حتی فیلم 2007 برای دوستداران غذا متعهد به انتخاب بازیگران فرانسوی نشد . در حالی که Brave در درجه اول فقط بازیگران اسکاتلندی و انگلیسی انتخاب کرده است .

5 . حیوانات صحبت نمیکنند

در Brave ، یک حیوان یا شیء بی جان وجود ندارد که بتواند صحبت کند. اگر چه الینور ، مادر مریدا ، در فیلم تبدیل به یک خرس می شود اما در حالی که او شکل خرس را دارد ، نمی تواند صحبت کند ، حتی اگر هنوز احساسات انسانی را احساس کند.

6 . دلیر یک فیلم تاریک است

تقریباً هر فیلم پیکسار لحظاتی از صحنه های کاملاً اشک آور را به نمایش گذاشته است ، اما هیچ یک از آنها در کل فیلم تاریکی حاکم نبوده است . لحن تیره فیلم کنایه آمیز است ، زیرا بیشتر به فیلم های دیزنی شباهت دارد تا کاری که پیکسار انجام میدهد . و تاریکی فقط به لحن آن بر نمی گردد ، بلکه از نظر ظاهری نیز احساس میشود. شجاع به معنای واقعی کلمه یک فیلم بسیار تیره در مقایسه با رنگ های روشنی است که پیکسار به استفاد از آن شهرت دارد. با این حال ، هنوز هم روی صفحه نمایش عالی به نظر می رسد و باید توجه داشت که این فیلم یکی از گران ترین فیلم های پیکسار بوده است.

ویدیوهای پیشنهادی
article
مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
error: حق نشر محتوا محفوظ است