نظریه های هنر اسلامی – کتاب های توصیه شده برای مطالعات نظریه های هنر اسلامی

کتاب امکان و ضرورت در هنر اسلامی تألیف حسین قنبری است. نویسنده در اثر به بررسی یکی از نظریات رایج در مطالعه هنر اسلامی یعنی دیدگاه سنت گرایان پرداخته است. بعد از معرفی نظریه پردازان برجسته سنت گرا، کوشیده تا با بررسی دقیق آراء و اندیشه های آنها فارغ از هر نوع تعصبی به میزان همخوانی این نظریات با هنرهای مختلف اسلامی بپردازد.

کتاب قدر: نظریه هنر و زیبایی در تمدن اسلامی تألیف حسن بلخاری قهاری از جمله منابعی است که نویسنده با اتخاذ دیدگاهی سنت گرایانه از طریق نظریات مذهبی و فلسفی به بررسی ابعاد مختلف هنر اسلامی پرداخته است. با برشمردن ابعاد نظری هنرهایی مثل معماری معرفی دیدگاه های فلاسفه بزرگ اسلامی، نظریات خود را برای کاربست هنر در مطالعات اسلامی بررسی کرده است.

کتاب نظریه تجلی در باب شمایل نگاری هنر اسلامی تألیف دکتر حسن بلخاری قهی نیز از جمله منابعی است که از فراسوی کاربست نظریات سنت گرا به بررسی هنر شمایل نگاری اسلامی پرداخته است. مطالعه این اثر می تواند نقش مهمی در آشنایی با چگونگی کاربست نظریه در مطالعات هنری داشته باشد.

کتاب شکل گیری هنر اسلامی تألیف الگ گرابار از جمله منابعی است که کوشیده تا با روشی نظریه مدار به بررسی سیر تکوینی هنر اسلامی بپردازد. لذا مطالعه این اثر می تواند محقق را با چگونگی کاربست نظریه در مطالعات هنر اسلامی راهنمایی کند.

کتاب درآمدی بر روش شناسی هنر اسلامی تألیف سید رضی موسوی است. با توچه به ضرورت شناخت آثار هنری، نویسنده در این اثر کوشیده تا با معرفی و ارائه روش‌های موجود برای هنر اسلامی گامی در راستای شناخت دقیق تر روش در هنر اسلامی بردارد.

کتاب مجموع هنر در که زیر نظر هادی ربیعی نوشته شده است. در این کتاب به مباحثی چون نظریه پردازی در هنر اسلامی، روش شناسی شناخت هنر اسلامی، مبانی نظری خوشنویسی و موسیقی و معماری سنتی اسلامی پرداخته شده است. عالوه بر این مباحث درباره بنیان‌های هنر و زیبایی در فلسفه اسلامی و هنر اسلامی در آثار سفرنامه نویسان خارجی نیز آورده شده است.

کتاب حکمت و هنر در عرفان ابن عربی به قلم نصراهلل حکمت به رشته تحریر در آمده است. در این اثر به مباحثی چون اندیشه ابن عربی، شاخصه های عرفان او و جایگاه هنر و مختصات آن پرداخته شده است. این اثر می تواند مقدمه برای آشنایی با بنیان های نظری هنر در اندیشه این عربی به عنوان یکی از فلاسفه اسلامی باشد.

کتاب فلسفه هنر در عشق شناسی ملاصدرا که توسط مهدی امام جمعه به رشته تحریر در آمده است از منابع مفید برای آشنایی با مبانی نظری هنر اسلامی در اندیشه ملاصدرا است. در این اثر به مباحثی چون ارتباط فلسفه اسلامی و هنر، مبانی هرمونتیک نقد هنر، ارزش و زیبایی در هنر، نگارگری عصر صفوی و زیبایی شناسی صدرایی اشاره شده است. این اثر می تواند مقدمه ای برای آشنایی با اندیشه های مالصدرا در هنر باشد.

کتاب زیبایی شناسی در آثار ابن سینا، شیخ اشراق و صدرالمتالهین به قلم حسین هاشم نژاد به رشته تحریر درآمده است. در این اثر نویسنده به مباحث مربوط به زیبایی شناسی و اصول آن پرداخته است.سپس به بررسی مسائل فلسفه هنر نزد این سه فیلسوف پرداخته است لذا این اثر میتواند در آشنایی با مبانی نظری هنر در نزد ابن سینا، سهروردی و ملاصدرا مؤثر باشد.

کتاب هنر معقول با ابتنا به آثار آیت الله جوادی آملی توسط بهروز عوض پور به رشته تحریر در آمده است. در کتاب به واژه هنر و ماهیت هنر اسلامی پرداخته شده است. سپس هنر اسلامی با رویکرد حکمی- عرفانی، هنر اسلامی در تفکر مشایی، اشراقی و صدرایی بررسی شده است. سپس به کنش هنری در مکاتب فلسفه اسلامی پرداخته شده است.

کتاب هنر و معنویت اسلامی که به قلم دکتر سید حسین نصر به رشته تحریر در آمده است از منابع مفید در آشنایی با مبانی نظری در هنر اسلامی است. در این اثر به مباحثی چون هنر قدسی در فرهنگ ایرانی، مبانی هنر خوشنویسی، موسیقی، مینیاتور و معماری در جهان اسلام پرداخته شده است. او همچنین به مبانی عرفانی و معنوی هنر اسلامی در پرداخته است.

کتاب مبانی عرفانی هنر و معماری اسلامی نوشته دکتر حسن بلخاری قهی از منابع مفید جهت آشنایی با مبانی دینی در هنر اسلامی است. در این اثر به بررسی هنر اسلامی و معماری با توجه به نمادهای مذهبی و فلسفی پرداخته شده است. نویسنده در اثر خود به مباحثی چون نور، وحدت، رنگ و هندسه در هنر و معماری اسلامی پرداخته است.

کتاب مبانی هنر دینی در فرهنگ اسلامی توسط دکتر محمد نقی زاده به رشته تحریر در آمده است. در این اثر مبانی دینی در هنر اسلامی به صورت مفصل بحث و بررسی شده است و منبع مفیدی برای بازشناسی مضامین و ساختارهای مربوط به دین اسلام در هنر اسلامی است. در این اثر به صورت مفصل به نکاتی چون تأثیر قرآن، احادیث و باورهای مذهبی در آثار هنری موجود در جهان اسلام پرداخته شده است.

کتاب مبانی هنر اسلامی که به قلم تیتوس بورکهارت به رشته تحریر در آمده است از منابع مهم در آشنایی با بنیانهای هنر اسلامی است. این کتاب در قالب مقاالت تدوین شده است. بورکهارت در این اثر به بررسی هنر اسلامی با رویکرد عرفانی و فلسفی پرداخته است. او در این کتاب به شرح و توصیف آرای خود در زمینه هنر و هنر اسلامی پرداخته است.

ویدیوهای پیشنهادی
article
مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
error: حق نشر محتوا محفوظ است