موزه باستان شناسی گرگان

پیکره سفالی شتر زرین فام، سده 5-7 هجری قمری، شهرباستانی گرگان، جرجان
پیکره سفالی شتر زرین فام، سده 5-7 هجری قمری، شهرباستانی گرگان، جرجان

موزه باستان‌شناسی گرگان در سال ۱۳۵۵ خورشیدی با عنوان موزه سنگ مزار آغاز و در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ با افزوده شدن مجموعه ارزشمندی از اشیای باستانی با نام موزه باستان‌شناسی به کار خود ادامه داد. این موزه از سال ۱۳۹۱ تحت مرمت و بهسازی قرار گرفت و درنهایت در ۱۷ خردادماه ۱۳۹۶ با فرم و محتوای جدید فعالیت جدید خود را از سر گرفت.

موزه باستان شناسی گرگان

حیاط موزه باستان‌شناسی گرگان

حیاط موزه باستان شناسی گرگانن به‌عنوان بخش نخست بازدید و ورودی آن دربرگیرنده سنگ مزارها، خمره‌های سفالی و صندوقچه‌های چوبی است که بازدیدکنندگان می‌توانند در این بخش با

انواع سنگ مزارهای دوره اسلامی از سده نهم هجری قمری تا عصر حاضر ازجمله ریشه‌ای و گهواره‌ای و نیز اهمیت جایگاه مذهبی و اعتقادی و هنری آن نزد مردم منطقه آشنا گردند.

موزه باستان شناسی گرگان

سنگ مزار ریشه دار ایستاده ، قدمت 1007 هجری قمری،موزه باستان شناسی گرگان


موزه باستان شناسی گرگان

سالن موزه باستان شناسی گرگان

سالن اصلی موزه باستان شناسی گرگان ازلحاظ محتوایی شامل بخش‌ها و موضوعات مختلفی هست که در قالب ۱۹ ویترین ۲۵ تابلو و بخش اتاق پژوهش ارائه شدند. درمجموع ۲۳۲ شیء باستانی ارزشمند متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی از حدود ۷۵۰۰ تا صد تا قبل (دوره‌های پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی) در ویترین‌ها در معرض نمایش قرار گرفتند که شامل ظروف و اشیای سفالی فلزی سنگی شیشه‌ای گل ای سکه‌ها و نسخ خطی است. بخش اتاق پژوهش نیز با دارا بودن سه دستگاه رایانه‌ای به‌صورت بانک اطلاعات موزه عمل کرده و اطلاعات کامل‌تر و تخصصی‌تر در مورد موضوعات تاریخی باستان‌شناسی اشیا موجود در ویترین‌ها را در اختیار بازدیدکنندگان محترم و متخصصین نوشته‌های مختلف قرار می‌دهد که پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به آن‌هم بر دانش خود افزوده و هم با صلاحدید شورای پژوهشی موزه در قالب ارائه و بارگذاری مقالات و پژوهش‌های علمی تخصصی بر محتویات بانک اطلاعات موزه گرگان بی افزایند.

موزه باستان شناسی گرگان

سکه های دوره سلوکی(سده 1-4 پ.م)


موزه باستان شناسی گرگان

آجیل خوری سفالی زرین فام، سده 6-7 هجری قمری، شهر باستانی گرگان، جرجان


موزه باستان شناسی گرگان

پی سوز مفرغی، دوره سلجوقی( سده 5-6 هجری قمری)

در بخش مانیتور سالن اصلی موزه باستان شناسی گرگان نیز باوجود یک صفحه‌نمایش بزرگ همه‌روزه و در تمامی ساعات بازدید مستندهای تاریخی و آموزشی برای بازدیدکنندگان محترم پخش می‌گردد که بر ارزش‌ها و جنبه‌های آموزشی و سمعی و بصری موزه باستان شناسی گرگان می‌افزایند و مراجعه‌کنندگان نیز پیش از پیش با تاریخی گران‌قدر استان گلستان و محتوایی‌های باستانی آن آشنا خواهند شد.

منبع: موزه باستان‌شناسی گرگان

ویدیوهای پیشنهادی
article
مقالات پیشنهادی
فهرست
error: حق نشر محتوا محفوظ است