این نگاره مربوط به شاهنامه ی بزرگ یا کبیر ایلخانی امغول یا همان شاهنامه ی دموت، است. صفحات این شاهنامه که توسط دموت-شخصی که این شاهنامه را در سال ۱۹۱۰ بدست آورد- از هم جدا شده تا بتواند به اشخاص مختلف فروخته شوند. همین تصمیم نابخردانه سبب گردید امروزه برگ های این شاهنامه در سراسر جهان پراکنده باشد و متاسفانه در پی این اقدام، بسیاری از صفحات گم شدند. در این نگاره صحنه ای که رستم تیر را به چشمان اسفندیار میزند، به تصویر در آمده است. این نگاره هم اکنون در کتابخانه ی دانشگاه هاروارد نگهداری میشود. در دوره ی ایلخانی نقاشان ایرانی برای اولین بار با نقاشی چینی آشنا شدند، بنابراین ما شاهد بسیاری از ویژگی های نقاشی چین به ویژه مکتب یوان در این نسخه و به طبع، نگاره ی نام برده هستیم. چهره های پیکره های نگاره هردو به سبک و سیاق چهره ی مردم خاور دور به تصویر کشیده شده اند. ابر ها به صورت پر پيچ و خم و كشيده كار شده اند. گياهان و به ويژه گل ها به طور گسترده در تمام زمينه ديده ميشوند و درختان به شكلي متفاوت از شيوه هاي سابق و به حالتي پيچيده به هم و گاهي خميده، كشيده شده اند. صخره ها به شكل بريده بريده به تصوير در آمده و بخش زمين را از آسمان جدا كرده اند. اندام اسب ها نيز كمي كشيده تر از حالت معمول كشيده شده اند. منبع تصوير نگاره:
درباره ی نگاره:
ویژگی ها:
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
چه جالب. ممنون از اطلاعات مفیدتون