درباره تام و جری

زینب سلمانی

نگین امامی

ریحانه نصیریان

تام و جری

دوره ای از تاریخ انیمیشن ایالات متحده تحت عنوان عصر طلایی شهرت داشت که با رواج کارتون های صوتی ، از سال  1928آغاز شد و به تدریج در اواخر دهه  1960به پایان رسید و بسیاری از شخصیت های محبوب کارتونی همچون تام و جری در این دوره پدیدار شدند.

تام و جری یک مجموعه کارتونی آمریکایی درباره تعقیب بی وقفه گربه ای بدشانس در جستجوی موشی باهوش است که در سال 1940 توسط انیماتورهای ویلیام هانا و جوزف باربارا برای مترو گلدوین مایر ساخته شد. بر خلاف دیگر استودیوهای انیمیشن سازی که در آن زمان فعالیت می کردند ، گروه انیمیشن MGM از زمان شروع کار در اوایل دهه 1930 هنوز هیچ شخصیت کارتونی موفق تولید نکرده بود. به خاطر تولید تام و جری در 161 فیلم کوتاه تئاتری به شهرت رسید.

ویلیام هانا انیمیشن ساز، صداپیشه ، کاریکاتوریست و موسیقی دان آمریکایی بود. هانا در سال 1930 به استودیوی انیمیشن  Harman and Isingپیوست و هنگام کار بر روی کارتون هایی مانند Captain and the Kids به طور پیوسته مهارت و برجستگی خود را به دست آورد.

در سال 1937 ، هنگام کار در مترو گلدوین مایر (MGM) ، هانا با جوزف باربارا ملاقات کرد.

جوزف رولند باربارا انیمیشن ساز ، کارگردان، تهیه کننده، هنرمند استوری برد و کارتونی بود که پس از خروج از متروگلدین مایراستودیوی انیمیشن و شرکت تولید کننده هانا_باربارا را تاسیس کرد.

این دو نفر همکاری خود را آغاز کردند که دراین همکاری به خاطر تهیه کنندگی تام و جری به شهرت رسیدند.

تام و جری اولین بازی خود را در تئاتر کوتاه Puss Gets the Boot (1940فوریه) انجام دادند و مورد استقبال تماشاگران قرار گرفتند.

این اولین فیلم کوتاه تام و جری بود که نامزد اسکاردر سال1940 شد.

هانا و باربرا در ابتدا امید زیادی برای موفقیت آن نداشتند. اما هنگامی‌که که یکی از مدیران زن سینمایی آمریکا از آن‌ها تاریخ پخش قسمت بعدی تام و جری را می‌پرسد هانا و باربرا برای ساخت قسمت‌های بعدی، انگیزه پیدا می‌کنند.

114 کارتون توسط ویلیام هانا و جوزف باربارا در استودیوی کارتون مترو گلدوین مایر در هالیوود ، کالیفرنیا کارگردانی شد. همه کارتون ها توسط Metro-Goldwyn-Mayer به سینماها منتقل شد.

 

tom and jerry model sheet

در بیشتر قسمت های این سریال ، جری تلاش های تام برای دستگیری او را خنثی میکرد و روز دیگراو را آزار میداد – هر چند گاهی تام بر جری  برتری می یابد ، یا این دو در مقابل یک دشمن مشترک به هم می پیوندند. این مجموعه کاملاً توسط اکشن و طنز بصری هدایت می شد و شخصیت ها تقریباً هرگز صحبت نمی کردند.

تام و جری هفت جایزه اسکار را بردند وهانا و باربارا نامزد دو جایزه دیگر و هشت جایزه امی شدند. کاریکاتورهای آنها به نمادهای فرهنگی تبدیل شد و شخصیت های کارتونی آنها در رسانه های دیگر مانند فیلم ، کتاب و اسباب بازی ظاهر شدند. نمایش های هانا باربارا در دوران شکوفایی دهه 1960 بیش از 300 میلیون مخاطب در سراسر جهان داشت و به بیش از 28 زبان ترجمه شده است.

در میانه دهه ۱۹۵۰ فرد کوئیمبی، تهیه‌کننده مترو گلدوین مایر بازنشسته شد و متروگلدوین مایر در سال ۱۹۵۷ بودجه بخش پویانمایی شرکت را قطع کرد؛ زیرا مدیران این شرکت، گسترش استفاده مردم از تلویزیون به جای سالن سینما را تهدید می‌دیدند و به این نتیجه رسیده بودند که به جای ساختن قسمت‌های تازه، تا جای ممکن از پخش قسمت‌های پیشین درآمد به دست آورند. درنتیجه با بسته شدن استودیوی کارتون MGM در سال 1957 آخرین کارتون در سال 1958 منتشر شد.

هانا و باربرا پس از خروج از مترو گلدوین مایر در سال 1957 ، Hanna-Barbera را تاسیس کردند ، که موفق ترین استودیوی انیمیشن تلویزیونی در این تجارت شد و برنامه هایی مانند: The Jetsons ، Scooby-Doo ، The Smurfs و Yogi Bear و…را تولید کرد.

در سال 1961 ، MGM  تام و جری را احیا کرد و با استودیوی انیمیشن سازی اروپایی Rembrandt Films که یک شرکت تولید کننده فیلم های متحرک با تهیه کنندگی ویلیام اسنایدر بود قرارداد بست و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، یک استودیو در پراگ راه‌اندازی شد تا 13 فیلم کوتاه تام و جری در پراگ ، چکوسلواکی تهیه کند. همه قسمت ها توسط Gene Deitch کارگردانی و توسط William L. Snyder تهیه شده است.

یوجین مریل دایچ تصویرگر، انیماتور و کارگردان فیلم آمریکایی بود. وی از سال 1959 به استدیو انیمیشن سازی رامبراند در پراگ پیوست و از ایالات متحده خارج شد. با رامبراند ، علاوه بر تام و جری و پوپای ، روی Munro ، شورت های Nudnik و مجموعه Self-Help کار کرد.

فیلمهای کوتاه تام و جری ساخته شده توسط دایچ که بین سالهای 1961-1962 ، هم از سوی منتقدان و هم از سوی تماشاگران با استقبال منفی زیادی روبرو شد.

این عمدتاً به دلیل کیفیت بسیار پایین انیمیشن ، بودجه بسیار کم ، ضعف در نوشتن ، فقدان چند شخصیت پرطرفدارمانند اسپایک و مامان دو کفش ، بوچ و چند نفر دیگر از دوران هانا باربارا است، کاریکاتورها ، صداگذاری وحشتناک کار ، موسیقی و جلوه های صوتی ، استفاده وحشیانه تر و آزاردهنده تر از خشونت ، تهمت زدن دو نفره ،جری که از شکنجه تام برای تفریح ​​لذت می برد ، یک طرفه بودن رقابت های تام و جری در جایی که همیشه با برنده شدن جری و باختن تامی به پایان می رسد.

بی تجربگی گروه انیمیشن چک در ساخت این کارتون های تام و جری و این واقعیت که خود دایچ موظف شد با وجود دوست نداشتن شخصی اش نسبت به سریال به دلیل این کار روی کارتون کار کند. آن را “بیهوده و خشونت آمیز” کرد.

علیرغم استقبال منفی از شورت های کوتاه تام و جری ، جین دایچ ، آن روزها در سینماها از نظر تجاری موفق بودند و برخی از طرفداران نامه های مثبتی به دایچ نوشتند و اظهار داشتند که شورت های تام و جری او به دلیل عجیب و غریب و سورئال مورد علاقه شخصی آنها است.

درسال 1963 پس از انتشار سیزده کارتون تام و جری تولید شده توسط (Sib Tower 12 Productions) در سینماها ، تولید کارتون های MGM را بر عهده گرفت.

چارلز مارتین “چاک” جونز انیماتور ، هنرمند کارتونی ، فیلمنامه نویس ، تهیه کننده و کارگردان فیلم های متحرک آمریکایی که بیشتر شهرت وی برای همکاری با کمپانی برادران وارنر و کارتون‌های مری ملودی و لونی تونز است.

او در طول بیش از ۶۰ سال فعالیت هنری بیش از ۳۰۰ انیمیشن کوتاه ساخت. وی که  در آن زمان درحال کار در Sib Tower 12 Productions) بود به عنوان کارگردان این کارتون ها 34 قسمت از مجموعه تام و جری و دو مورد (نقطه و خط: عاشقانه ای در ریاضیات پایین و خرس که نبود) که اقتباسی از کتاب بودند را کارگردانی کرد. این کارتون ها از سال 1963 تا 1967 به سینماها منتقل شدند. نقطه و خط برنده جایزه اسکار 1966 برای بهترین فیلم کوتاه متحرک شد.

چاک جونز همچنین مسئول ایجاد تغییرات در کارتون های MGM هنگام پخش آنها از تلویزیون بود. Mammy Two Shoes با یک زن رنگ پریده و نازک ایرلندی با صدای جون فورای جایگزین شد. کارتهای عنوان کاملاً جدیدی نیز ساخته شدند.

جونز در مصاحبه ای در سال 1971 اظهار داشت که او تام و جری را مانند بیل هانا و جو باربرا درک نمی کند و از سطح خشونت در کارتون هایی که کارگردانی کرده اند ناراحت است. با وجود این ، قسمت های کوتاه تام و جری او بسیار برتر از تلاش های جین دایچ تلقی شد.

در سال 1975 ، MGM مجوز کاراکترها را به استودیوی انیمیشن هانا باربارا داد ، که سری جدیدی از کارتون های تام و جری را در قالب  48 داستان بین 1975 تا 1977 تولید کردند.

درنتیجه در سپتامبر 1975 برنامه جدیدی از تام و جری در برنامه صبح شنبه ABC پخش شد که اولین نمایشی ازآن ها بود که به طور خاص برای تلویزیون ساخته شده بود و متفاوت ازکارتون های تئاتری خود بود.

برنامه زمانی شبکه

 

شرکت هانا باربرا در سال 1975-1976 جوایز زیادی را از آن خود کرد

 

 

تام و جری با پاپیونی قرمز ،که در دوران شکل گیری خود با هم دشمن بودند ، تبدیل به رفقایی غیر خشن شدند که با هم به ماجراجویی می پرداختند ، زیرا هانا باربرا باید قوانین سختگیرانه ای را علیه خشونت برای تلویزیون کودکان رعایت می کردند.

در این نمایش ، تام و جری قسمت های مختلفی را صرف انجام کارهایی مانند پرسه زدن در جهان ، رقابت در ورزش ، تحمل بدرفتاری ها حین کار ، برخورد با شروران وحشتناک ، حل اسرار و کمک به دیگران می کند. در حالی که این نمایش از تعقیب و گریز و خشونت مرکزی شورت های تئاتر استفاده نمی کند و فقط در برخی قسمت ها با یکدیگر رقابت می کنند.

در سال 1986 ، MGM توسط تد ترنر ، بنیانگذار WTBS خریداری شد.

Turner Entertainment Company، یک شرکت سرگرمی آمریکایی است که در تولید و توزیع برنامه های تلویزیونی مشارکت دارد. این شرکت در آگوست 1986 توسط تد ترنر تأسیس شد و در حال حاضر متعلق به کمپانی برادران وارنر ، زیرمجموعه WarnerMedia است.

در 25 مارس 1986 ، تد ترنر و سیستم پخش ترنر او MGM را از کرک کرکوریان به مبلغ 600 میلیون دلار خریداری کردند. این شرکت تا سال 1996 از حقوق تام و جری برخوردار بود و ترنر مالک تام و جری بود.

 

Tom and jerry kids

یک مجموعه تلویزیونی کمدی متحرک آمریکایی است که مشترکا توسط شرکت هانا باربرا و شرکت ترنر تولید شد که تام و جری در آن به عنوان کودکان نوپا (بچه گربه و موش) حضور دارند.

این سری تا حدودی شبیه نسخه “قدیمی” و تئاترهای اصلی تام و جری است کارتون بچه های تام و جری بر اساس شورت کلاسیک ، تام وجری است ، همچنان هر دوی آنها سعی می کنند همدیگر را فریب دهند ، اما خشونت برای بینندگان جوان کمرنگ میشود. این مجموعه 4 فصل دارد که به جز فصل سوم که 26اپیزود دارد بقیه 13اپیزودی هستند. این اولین سری تام و جری بود که توسط Turner Entertainment تولید شد.

این نمایش نامزد دریافت جایزه امی در روز 1992 برای کارگردانی و آهنگسازی برجسته موسیقی شد.در مکزیک نیز یک کتاب کمیک بر اساس همین مجموعه در سال1990 تهیه شد.

در 10 اکتبر 1996 ، پخش ترنر توسط تایم وارنر خریداری شد و توزیع آن تا حد زیادی جذب برادران وارنر شد و در نتیجه ، ترنر اکنون تا حد زیادی صرفاً بعنوان دارنده حق چاپ برای بخشی از کتابخانه برادران وارنر عمل می کند.

Warner Bros. Entertainment

 

که معمولا به عنوان برادران وارنر شناخته ، و به اختصار با  WBنمایش داده میشود ، یک کمپانی آمریکایی چند ملیتی در حوزه رسانه و سرگرمیست که مقر آن در مجموعه استودیوهای برادران وارنر در بربانک(Burbank) کالیفرنیا قرار دارد .

این شرکت دارای بخش استودیوی فیلم سازی ، مجموعه گروه عکاسی برادران وارنر، سینمای نیو لاین و گروه انیمیشن سازی وارنر میباشد و از جمله دیگر دارایی های آنها می توان به Warner Bros. Animation and Cartoon Network) Studios) اشاره کرد . این شرکت در سال 1923توسط چهار برادر هری ، آلبرت ، سام و جک وارنر تأسیس شد و پیش از تنوع بخشیدن به انیمیشن ، تلویزیون و بازی های ویدئویی ، خود را به عنوان پیشرو در صنعت فیلم آمریکا معرفی کرد و لذا درین زمینه یکی از “پنج بزرگ” آمریکایی است.

شخصیت کارتونی  ، Bugs Bunny که به عنوان بخشی از مجموعهLooney Tunes  ساخته شده بود ، طلسم خوش یمن رسمی این شرکت در زمینه تولید کارتون بوده است. از1925 تا  1935یک بازه زمانی ده ساله و مهم در کمپانی برادران وارنر ایجاد شد و ساخته هایشان با حضور صدا ، رنگ و سبک شخصی ، رنگ و بویی تازه به خود گرفت .

تام و جری:حلقه جادویی (Tom and Jerry :The Magic Ring) یک فیلم کمدی فانتزی پویانمایی آمریکایی محصول سال  2001است که با آن تام و جری برنده هفت جایزه اسکار شدند.این اولین تولید شده توسط برادران وارنر وهمچنین آخرین همکاری متحرک هانا و باربارا محسو میشد ، زیرا هانا در 22 مارس2001 درگذشت.

در سال 2005 و2006 و 2007 سه فیلم کمدی ماجراجویی توسط کمپانی انیمیشن سازی ترنر و شرکت برادران وارنر تهیه شد.

تام و جری ساخته شده در 2006 آخرین انیمیشنی بود که جوزف باربرا بدون هانا و قبل از مرگش در 18 دسامبر 2006 روی آن کار کرد . به همین دلیل ، فیلم به یاد او تقدیم شده است.

در سال2021 گروه انیمیشن وارنر دومین فیلم مرتبط با تام و جری که در ژانر کمدی ، خانوادگی ، لایو اکشن بود را برای اکران جهانی در سینماها ساخته و پخش کرد. این فیلم دومین فیلم تئاتری بر اساس شخصیت های این دو کارکتر ، بعد از فیلم تام و جری  1992است و همچین دومین فیلم گروه انیمیشن وارنر است که با اقتباس از یک منبع خاص ساخته شده است .

این فیلم در ابتدا به عنوان یک فیلم متحرک/رایانه ای در سال  2009معرفی شد که ایده اصلی آن بعد از موفقیت آلوین و سنجاب ها رقم خورد ، اما چندین سال به دلایلی که مطرح نشده بود ، در حالت تعلیق باقی ماند تا سرانجام در سال 2015 قرار  بر تولید یک فیلم کاملا متحرک ، به همان شیوه کوتاه تئاتری شد اما دوباره دستخوش تغییر قرار گرفت و در نهایت در سال  2018توسط  گروه انیمیشن وارنر ، از یک لایو اکشن کمدی تبدیل به یک انیمیشن شد و فیلمبرداری آن در  2019رقم خورد.

در این قسمت تام توسط کارمند جوانی به نام کایلا استخدام می شود تاجری ، را که به زیباترین هتل نیویورک پناه پرده ، قبل از اینکه حضور اوهتل را تهدید کرده و مراسم عروسی مهمی که قرار است در آن برگزار شود را خراب کند ، به چنگ آورده و نابود کند.

تیم کمپانی وارنر از بیش از100کارتون کلاسیک تام و جری به عنوان مرجع برای توسعه فیلم خود استفاده کردند و انیماتورهای سه بعدی را که علاقه به انیمیشن های دوبعدی داشتند ، برای این پروژه استخدام کرد.

استراتژی آن ها ساخت انیمیشنی با طراحی دو بعدی ، با بکارگیری حقه های ابتکاری ، ابزارهای سفارشی مانند نورپردازی و رندرینگ بود ، تا با حفظ ظاهر ، استایل و مولفه های انیمیشن های دو بعدی در دهه 1940 و1950 سبک و سیاق کلاسیک آن را برای ادای احترام بیشتر به کاریکاتورهای آن برهه ، همچنان محفوظ نگاه دارند همچنین این فیلم دارای ویژگی های انیمیشن    CGIاست که ظاهر و احساس انیمیشن دوبعدی قدیمی را تداعی میکند .

تعداد زیادی نقاشی در طول فرایند ساخت انجام شد : تقریبًا 15000مورد در مرحله قبل از عکسبرداری و900مورد بصورت هفتگی درمرحله پس از عکسبرداری طی  26هفته ، در کل چیزی بالغ بر 25000مورد انجام شد. این فیلم تا حدی شبیه شیوه   Who Framed Roger Rabbitساخته شده است. شخصیت ها در فیلم کمی تحت لیفت صورت قرار گرفته اند هیچ چیز خیلی شدید نیست اما چهره آنها کمی کشیده است ، تفاوت رنگی ظریفی نیز به چشم میخورد .

تیم طراح وارنر ، یک پالت رنگی ساده را را انتخاب کردند و مطمئن شدند که پنتون های تام و جری تا پیش از موعد مقرر نمایش داده نشوند .تیم طراحی دکور بر طبق نظر مدیر فیلم برداری پروژه و نیز با درنظر گرفتن قد کوتاه جری ، به مواردی مانند ارتفاع مبلمان نیز توجه نشان میدادند. تا بتوانند موقعیت های بالای دوربین را با توجه به چشم انداز”جری” تعیین کنند ، و یا اینکه مثلا در کادر تصویر ، تصویر کف زمین چقدر بیشتر قابل مشاهده باشد.

در پروسه طراحی کارکتر ، با استفاده از تکنیک های مقیاس بندی مدرن وسنتی ، هر یک از شخصیت ها ابتدا در مقیاس کوچکتر به صورت سه بعدی چاپ شدند و بعد عروسک های اصلیشان از فوم پلی یورتان با آرماتورآلومینیومی ساخته شد تا در نهایت یک مدل عروسک گردان در اندازه کامل شکل بگیرد.

موسیقی این فیلم توسط Christopher Lennertz در30 قطعه تهیه و منتشر شده است .

این فیلم به ژن دایچ ، که در سال 2020 درگذشت ، نیز اختصاص داده شد.

این فیلم با بودجه  79میلیون دلاری ، بیش از  132میلیون دلار فروش داشت اما نظرات منفی زیادی نیز دریافت کرد که بیشتر به شخصیت ها و فیلمنامه انسانی آن انتقاد داشتند که فیلم تمرکز شدیدی برشخصیت های انسانی دارد تا تام و جری .

تام و جری گرفتار اضافه بار زیادی دراین فیلم شده اند که بهتر است نام آن را بشریت بنامیم. در سراسر داستان اغلب حس میشود که این دو کارکتر در حاشیه قرار گرفته اند و مکمل داستان شخصیت اصلی ، نقشه ها و کلاهبرداری های او برای حفظ موقعیت شغلی اش در یک هتل مجلل واقع در منهتن که وی برای آن فاقد صلاحیت است ، شده اند .

از طرفی برای عده زیادی اینکه تام و جری همچنان فاقد صداگذاری بوده و تنها از طریق حرکات دست و چهره با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند ، کمی ناخوشایند بوده اند ، درحالی که برخی دیگر از گونه های موجود در فیلم مجاز به صحبت کردن هستند برای مثال فیل ها در متن با یکدیگر صحبت می کنند و الفاظی چون “!”OMG!” “WTF را بکار میبرند.

با ساخت این فیلم از دارایی بزرگ هانا و باربرا چیز سالمی دیگرباقی نمانده و این قهرمانان کارتونی درواقع بازیچه یک سناریو بد در منتهتن در مورد یک مراسم عروسی شدند. تجدید این کارتون به سبک کمپانی وارنر همانند راه اندازی مجدد یک ملک قدیمی برای مخاطبان جدید بوده است. چیزی که ممکن است بچه های خیلی کوچک به دلیل وجود فضایی پر رنگ و لعاب مجذوب آن شوند اما بزرگسالان و آنهایی که علاقه ای دیرینه و موشکافانه به این جفت دوست داشتنی دارند تحت تأثیر قرار نمی گیرند.

 

کلیشه ها و انتقاد ها از تام و جری قدیم

با توجه به هنجارهای فرهنگی در دهه های  1940و1950کلیشه های خام ، گسترده و وحشتناکی از شخصیت های آفریقایی-آمریکایی در فرهنگ عمومی رایج بود، لذا این کلیشه تمسخرآمیز نژاد و قومیت ها ، همراه با کهن الگوهای شخصیتی به مجموعه کارتون ای تام و جری نیز راه پیدا کرد . ( اشاره به زن سیاه پوست ، آمریکایی آفریقایی تبار با لهجه اغراق آمیزجنوبی (Mammy Two Shoes) مامان دو کفش که معمولا ازکمر به پایین دیده میشد و به عنوان آشپز، یا خدمتکار در خانه مشغول به کار است و با دیدن دردسرآقرینی های تام سر او فریاد زده و او را مجازات میکند.

خوشبختانه او پس از کارتون در سال  1952بازنشسته شد. اما هرکسی که کارتون های تام و جری را درتلویزیون دیده باشد احتمالا هرگز چهره  Mammy Two Shoes را ندیده است.

برچسب های نژادی توهین آمیز دیگری نیز براین مجموعه کارتون های قدیمی وارد بود ، طوری که در بخش هایی از داستان ، جوک هایی با استفاده از مضامین سیاه و سفید و تصاویری تحقیرآمیز از آسیایی و آمریکایی های بومی به نمایش گذاشته میشد. در یک مورد دیگر ، کلیشه خودکشی به دلیل شکست عشقی مطرح شد که گرچه واقعا به خودکشی نیانجامید ، اما انتهای باز فیلم تا زمان تولید قسمت های بعدی، بسیاری از مخاطبان کودک و بازرگسال را به سردرگمی نسبت به سرانجام تام دچار کرد .

داستان بدین صورت بود که: در فیلم کوتاه “گربه بلوز آبی” سال، 1956تام هنگامی که دوست دخترش او را بخاطر گربه دیگری رها می کند ، بسیار ناامید می شود و جری سعی میکند او را از این حالت خارج کند اما در پایان این قسمت هر دوبا چهره ای غمبار روی ریل نشسته و قطار هر لحظه نزدیکتر می شود و درین جا فیلم به پایان می رسد.

اما این کارتون در واقع مرگ آنها را به تصویر نمی کشد و آنها واقعا نمی میرند ، زیرا بعد از “بلوز گربه آبی” ، در دیگر کارتون های تام وجری ، هر دو حضور دارند اما در کل این قسمت از سری قسمت های تام وجری را یک نمایش بسیار تاریک برای کودکان دانستند .

یکی دیگر از مواردی که در دراز مدت از چشم مخاطب ها پوشیده نمیماند ، فرمول بی پایان و تکرار شونده در جریان تام و جری و دیگر کارتون هابود :طوری که هیچ یک از شخصیت ها هرگز پیر میشدند و بصورت دائمی درگیر یک جنگ بی خونریزی بودند.

همچنین شکایاتی در مورد شخصیت تام در حال کشیدن سیگار برگ مطرح بود و فرهنگ سازی غلط برای کودکان و نیزعادی سازی سیگار کشیدن واجازه ورود آن به فضایی که کودکان و نوجوانان بخش بیشتری از مخاطبانش را تشکیل میدهد، مطرح بود .

 

منابع :

Britannica.com

wikipedia.org

www.warnerbros.com

Metro-GoldwynMayer_cartoon_studio

web.archive.org

www.screenarchives.com

www.imdb.com

ymcinema.com

www.thetimes.com

www.theguardian.com

www.independent.com

www.ign.com

tomandjerry.fandom.com

www.creativeblog.com

variety.com

www.snaptaste.com

www.looper.com

cartoonnetwork.fandom.com

www.bbc.com

www.news.bbc.co.uk

www.vidbid.ir

www.nypsot.com

ویدیوهای پیشنهادی
article
مقالات پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
error: حق نشر محتوا محفوظ است